Nogmaals Nieuweweg

onderzoek-glasdonderdag 20 december 2012

Toch verder onderzoek naar het ongeluk in 2009 op de Nieuweweg? Op zich zijn wij niet op voorhand tegen een verordening waarin het laten uitvoeren van enquêtes en onderzoeken door de gemeenteraad wordt geregeld. Verordeningen kunnen langs reguliere weg aan de orde worden gesteld, besproken en uiteindelijk worden aangenomen of afgewezen door de raad. Het is heel gebruikelijk dat de verantwoordelijke wethouder op verzoek een voorstel maakt, dit wordt besproken in een werksessie en het daarna op een raadsvergadering als hamerstuk of bespreekstuk aan de orde komt.

Een onderzoek naar het ongeluk op de Nieuweweg opstarten waarbij de doelstelling is om functionarissen 'te laten struikelen' (veelal politieke symboliek) wijzen wij echter van de hand. De ChristenUnie-SGP heeft aan wethouder Ploeg vragen gesteld over zijn toespraak tijdens de raadsvergadering van 10 december. Wij zien graag bewijs van zijn uitspraken als dat een traject zou zijn ingezet om fouten in de toekomst te voorkomen. Deze zullen bij een werksessie in het eerste kwartaal van 2013 aan de orde komen.