Algemene beschouwing bij begroting 2015 in najaar 2014

woensdag 12 november 2014 14:07

Geef aan de keizer terug wat van de keizer is en aan God wat van God is. Deze woorden klonken meer dan tweeduizend jaar geleden uit de mond van een groot leraar. En Hij was meer dan dat. De leiders van zijn tijd stonden versteld van de bijzonder wijze antwoorden die deze Jezus gaf op hun strikvragen. En ook in dit geval liet Jezus zich niet uit de tent lokken door bijvoorbeeld de mensen van zijn volk op te zetten tegen de destijds vreemde Romeinse overheersing. Maar meteen wijst Hij zijn volk erop dat zij een God hebben te dienen. Een God die van hen verlangt dat zij aan Hem terug geven wat Hem toebehoort.

Hoe toepasselijk is deze uitspraak ook vandaag nog, in het bijzonder bij het bespreken van de begroting 2015. Komend jaar zullen vele overheidstaken en gelden in het sociale domein voor hun uitvoering terecht komen bij de gemeente. Daarbij wordt een efficiëntie verbetering nagestreefd waardoor de kosten met zo’n 25% kunnen worden teruggedrongen. De verleiding is dan groot je op voorhand af te vragen of de overheid wel op een verantwoorde wijze met haar inwoners omspringt. De gemeente is echter voor deze uitdaging gesteld en het college heeft er naar onze mening alles aan gedaan om een daarbij passende begroting op te leveren.

Maar we zijn er nog niet. De grootste uitdaging staat ons nog te wachten. Hoe kunnen we beschikbare gelden zo aanwenden dat niet de regels ervoor zorgen dat we het binnen de financiële kaders houden maar dat mededogen de ruimte krijgen om in die situaties waar de nood hoog is ook daadwerkelijk kan worden bijgestaan met dat wat nodig is. Dat wat veelal ‘de menselijke maat’ wordt genoemd maar eigenlijk de Goddelijke maat van liefde moet zijn.

Er ligt een grote uitdaging bij de inwoners van Stichtse Vecht. Geef aan God terug wat van God is. Daarin ligt besloten dat inwoners samen redzaam zijn en een grote saamhorigheid vertonen. Om die Goddelijke maat te bereiken moeten mensen bereid zijn om te zien naar elkaar, zoals ook de titel van ons verkiezingsprogramma luidt. Niet alleen de overheid die omziet naar inwoners maar ook, en wel in het bijzonder, inwoners van Stichtse Vecht onderling. De sleutel van de in het sociaal domein zo zeer gewenste nadruk op preventie ligt bij oprechte interesse in elkaars welzijn. Zowel gemeente als inwoners hebben hiermee een enorme uitdaging.

De ChristenUnie-SGP ziet in de begroting 2015 op velerlei plaatsen punten uit haar verkiezingsprogramma terug. Dit verkiezingsprogramma is opgedeeld in de drie aandachtgebieden te weten ‘Het bestuur van de gemeente’, ‘De gemeente en haar inwoners’ en ‘De inwoners van Stichtse Vecht’.

In ons programma vallen onder het bestuur van de gemeente de dienstbaarheid van de gemeente aan haar inwoners, zorg voor de veiligheid van haar inwoners en goed beheer namens haar inwoners.

De begroting hanteert in de programma’s Bestuur en gemeentelijke dienstverlening, Veiligheid en handhaving en Financiering en algemene dekkingsmiddelen meerdere punten uit ons verkiezingsprogramma.

-        De gemeente actualiseert het dienstverleningsconcept,

-        Zij blijft inzetten op participatief en gebiedsgericht werken,

-        Er worden BOA’s ingezet op veiligheids en leefbaarheidsaspecten,

-        Er wordt ingezet op handhaving op het gebied van ruimtelijke ordening en

-        Er is sprake van gezond financieel beheer getuige de uitkomst van stresstest en houdbaarheidstest.

Aandachtpunt hierbij is de draagkracht van de verschillende woonkernen en dorpen waarop onder andere door de dorpsraad Nigtevecht en de bewoners van Nieuwer Ter Aa is gewezen.

Onder de kop ‘De gemeente en haar inwoners’, in het programma van de ChristenUnie-SGP, vallen de aandachtgebieden (leef)omgeving en wonen, natuur, milieu en klimaat, mobiliteit en economie.

Wij zijn verheugd te zien dat de begroting op verschillende manieren invulling geeft aan deze aandachtgebieden. Zo zijn daar:

-        de gewenste goede bereikbaarheid van economisch belangrijke bestemmingen voor auto-, vracht- en fietsverkeer.

-        beperking van de wateroverlast en de gevolgen hiervan voor de inwoners.

-        aandacht voor een aantrekkelijk ondernemersklimaat, met verbeterde dienstverlening aan ondernemers, gericht op vergroting van de werkgelegenheid.

-        de verkenning van de oprichting van een Economic Board Stichtse Vecht en

-        de verbetering van toeristische infrastructuur en het voorzieningenniveau om het unieke grondgebied op een verantwoorde manier te ontsluiten.

Wij willen hier even stil staan bij de wateroverlast in Kockengen. Het verheugt ons zeer dat een start is gemaakt met de aanpak daarvan maar willen er nu reeds op waarschuwen dat het de komende jaren niet eenvoudig zal zijn voort te blijven gaan op de ingeslagen weg. Deze dorpskern zal de komende jaren onze bijzondere aandacht blijven vragen.

En ‘last but not least’ uit ons programma het hoofdstuk ‘De inwoners van Stichtse Vecht’. Daaronder vallen de aandachtgebieden gezin, jeugd en onderwijs, sporten, spelen en elkaar ontmoeten en zorg, welzijn en sociale zaken.

Aansluitend op deze aandachtgebieden geeft de begroting aandacht aan

-        Onderwijsachterstandenbeleid

-        Leerlingenvervoer

-        De inzet van subsidie om ontmoeting tussen inwoners te bevorderen

-        Het versterken de eigen kracht en stimuleren van initiatieven van bewoners die gericht zijn op onderlinge hulp

-        Versterking van de eigen kracht in het netwerk en

-        Behoud van vitale functies in woonkernen zoals buurt- en dorpshuizen.

Voor wat de begroting 2015 betreft is de ChristenUnie tevreden met hetgeen voorligt. Wij kunnen niet anders dan concluderen dat de begroting 2015 aansluit bij het christelijk-sociaal beleid van de ChristenUnie-SGP. Wij zullen instemmen met vaststelling van deze begroting. Wij complimenteren het college en de gehele ambtelijke organisatie met het resultaat. Zowel inhoudelijk als qua vormgeving een geweldige prestatie. Nogmaals onze dank daarvoor.

We moeten vastberaden blijven werken aan een vitale en weerbare samenleving, economisch herstel en groei van de werkgelegenheid. De enige jaren geleden ingezette bezuinigingen hebben een fundament gelegd onder de toekomst van Stichtse Vecht. Het functioneren van college en raad vindt plaats in een turbulente en onzekere tijd met veel veranderingen, in het bijzonder de transities in het sociaal domein. Het komende jaar zal daardoor worden getekend. We mogen ons gesteund weten door het besef dat velen ons wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen bidden.

Reacties op 'Algemene beschouwing bij begroting 2015 in najaar 2014'