Christelijke politiek is niet uit de tijd!

vierkant 0505vrijdag 15 november 2013 16:42

‘Christelijke politiek is niet uit de tijd, niet van de tijd, maar bij de tijd!!’, zo besloot Prof. dr. ir. E. Schuurman de eerste Egbert Schuurman lezing, die vorige week in het Bonifatiushuis in Breukelen werd gehouden. Prof. Schuurman sprak voor een volle zaal met een aandachtig gehoor. Na de pauze vond een diepgaande en geanimeerde bespreking plaats.

De kiesvereniging ChristenUnie Stichtse Vecht heeft besloten om jaarlijks de Egbert Schuurman lezing te organiseren als blijk van waardering voor de in Breukelen woonachtige  Prof. Schuurman. De naamgever van de lezingen was van 1983 tot 2011 lid van de Eerste Kamer voor de ChristenUnie en haar voorganger. Hij was 30 jaar hoogleraar Reformatorische Wijsbegeerte aan de Technische Universiteit Delft. De initiatiefnemers van de lezing spreken van een beloftevol begin van een jaarlijkse lezingencyclus.

In zijn lezing ging Schuurman in op de toekomst van de christelijke politiek. Deze discussie vindt dikwijls plaats in een zakelijk-politieke benadering. Schuurman kiest voor een inhoudelijke aanpak. Het ankerpuntvan de christelijke politiek ligt in het Koningschap van Christus. Zijn Koningschap beheerst de geschiedenis. Dat brengt in onze politieke opstelling ook ontspanning en bescheidenheid omdat het Koninkrijk van God niet door mensen op deze aarde gevestigd zal worden.
De bijbel leert ons wat dat perspectief betekent: zoek de vrede voor de stad, kom op voor de kwetsbaren en handhaaf het recht en gerechtigheid. Dat is ook de opdracht voor en inzet van een christenpoliticus. Een christelijke partij doet een beroep op allen als medeburgers en richt zich hierbij in het bijzonder tot degenen die de bijbelse verantwoordelijkheid aanvaarden. Dezen hebben de bijbelse verantwoordelijkheid  actief te zijn in de samenleving. Zo is christelijke politiek appellerend en wervend.

Hieronder kunt u de samenvatting of de volledige nalezing downloaden als pdf.

Egbert Schuurman lezing 071113112,7 kBapplication/pdfdownload
Samenvatting Egbert Schuurmanlezing 07111378,5 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Christelijke politiek is niet uit de tijd!'