Algemene beschouwingen ChristenUnie-SGP bij de Voorjaarsnota 2013

omslag voorjaarsnotawoensdag 29 mei 2013 11:48

In de bijbel staat een geschiedenis over een groep van meer dan 5000 mensen die voldoende te eten krijgt ondanks dat er weinig voorhanden is. Een jongen heeft vijf broden en twee vissen bij zich. Iedereen krijgt voldoende en er blijft ook nog heel wat over. Wat mij in deze geschiedenis treft is dat iedereen te eten krijgt van wat voorhanden is, ook al lijkt dat nog zo weinig. En dat de jongen bereid was om wat hij had te delen met de groep. Het bepaalt mij erbij dat het ook kan lukken, ook al is er weinig voorhanden. Als we maar bereid zijn dat wat er is met elkaar te delen. Daaruit spreekt hoop in een tijd van economische depressie.

De ChristenUnie-SGP heeft er in meerdere overleggen van deze raad op gewezen dat woorden als zelfredzaamheid en individualisme moeten worden vervangen door samen redzaamheid en saamhorigheid. We zijn dan ook verheugd om te zien dat daarvan op meerdere plaatsen in deze voorjaarsnota wordt gesproken. En dat sluit aan op ons verkiezingsprogramma waarin staat dat ‘Niemand leeft voor zichzelf alleen en niemand aan eigen lot mag worden overgelaten’ (Groene verkiezingsfolder). Dit betekent dat niet alleen de hulpvrager door de gemeente worden gewezen op hulp van anderen, maar ook die hulp van anderen door de gemeente moet worden gemobiliseerd.

Andere punten uit ons verkiezingsprogramma zijn dat de ChristenUnie-SGP bijzondere waarde hecht aan een duurzame leefomgeving, een bloeiende samenleving waarbij rekening wordt gehouden met een ongestoorde kerkgang en het collectieve rustmoment op zondag, dat de eigenheid van woonkernen gewaarborgd moet blijven door een actief kernenbeleid, kleine criminaliteit moet worden teruggedrongen, bij nieuwe ontwikkelingen inwoners in een vroeg stadium te activeren en te betrekken, ruimte voor particulier initiatief, structuurvisies die passen bij de identiteit van de kernen en een oplossing voor de problemen van de wateroverlast in Kockengen.

Wanneer wij deze voorjaarsnota naast deze uitgangspunten leggen kunnen we niet anders dan concluderen dat wat het college ons voorlegt aansluit bij het christelijk-sociaal beleid van de ChristenUnie-SGP. De hoofdlijnen per programma sluiten erop aan. 1) samenwerken waar mogelijk zonder te fuseren, 2) de top 5 voor veiligheid is geen eindpunt, 3) verbeteringen aan de leefomgeving worden nu echt opgepakt (Kockengen), 4) aandacht voor jeugd als het gaat om gezondheid, onderwijs en uitzicht op werk, 5) gevoel van verantwoordelijkheid voor het bijzondere gebied waarin wij wonen met haar zorgen en kansen, 6) werken waar het kan, uitkeren waar noodzakelijk, 7) samen sterk door samen zorgen, 8) duurzaamheid niet als zelfstandig naamwoord maar als bijvoeglijk op alle beleidsterreinen en 9) waar is het beter wonen en ondernemen dan in Stichtse Vecht?

De voorjaarsnota getuigt van een stabiele aanpak van de financiën. De voorgestelde wijzigingen zijn immers relatief klein ten opzichte van de totale begroting. En daar waar ze steviger zijn gaat het om aanpassingen met het oog op de aangekondigde decentralisaties. Daarom en mede vanwege de huidige economische situatie is het goed om wat de beleidspunten betreft ingetogen in te zetten. Onze dank daarvoor gaat uit naar het college, griffie en mogelijk meer nog de ambtelijke organisatie.

Het is tijd om het kniezen achter ons te laten. Het van het Grieks afgeleide woord crisis betekent ‘beslissende fase’. Beslissend als het gaat om nu de juiste keuzes te maken. Deze voorjaarsnota doet dat. Fase duidt op iets dat voorbij gaat. Een nieuwe fase zal aanbreken. Deze voorjaarsnota laat ons niet bij de pakken neerzitten maar gaat uit van die toekomst.

De ChristenUnie-SGP ziet die toekomst hoopvol tegemoet. Voor deze toekomst zijn alle ingrediënten reeds voorhanden in de samenleving. Wij roepen de inwoners van Stichtse Vecht op om met ons die volgende fase te verwachten. Dan mogen wij daarop ook Gods zegen verwachten. Wat ons, de inwoners en de gemeente rest is aan de plannen voorbij te komen en de handen uit de mouwen te steken. De voorjaarsnota is een passende leidraad in dat proces.

Voorjaarsnota_2013_inclusief_voorblad1,0 MBapplication/pdfdownload