De raad neemt motie ChristenUnie-SGP over uitbreiding statiegeldregeling aan

zwerfdonderdag 01 maart 2012 14:36

In een eerder nieuwsbericht kondigden wij aan dat de fractie ChristenUnie-SGP een voorstel en motie over de uitbreiding van de statiegeldregeling zou aanbieden ter bespreking in de gemeenteraad van Stichtse Vecht.
De raad heeft in haar vergadering van 28 februari j.l. dit onderwerp uitgebreid besproken. Aan het eind van de bespreking is gestemd over het voorstel en de motie; beiden zijn met een zeer grote meerderheid aangenomen: 27 stemmen voor en 5 tegen!

Het voorstel is ingegeven door de bezuinigingen van het Rijk waardoor de bijdrage aan het Afvalfonds komt te vervallen. Dit heeft tot gevolg dat de kosten voor het opruimen van zwerfvuil in sterkere mate voor rekening van de gemeente komen. Daar deze hogere kosten doorberekend worden in de kostendekkende afvalstoffenheffing dreigt de afvalstoffenheffing voor de burger hoger uit te vallen. De fractie ChristenUnie-SGP vindt dit een ongewenste ontwikkeling en wil hier iets aandoen.

Daarbij wordt gedacht aan de volgende mogelijkheid: op 7 maart a.s. zal de Tweede Kamer vergaderen over afvalstromen, waaronder het statiegeldsysteem zoals dat nu van toepassing is op de meeste grote frisdrankflessen. Een uitbreiding van het statiegeldsysteem naar kleine flesjes en blikjes lijkt een adequaat middel om zwerfvuil tegen te gaan. Hierdoor zal er immers minder zwerfafval komen en onze fractie acht dit zeer gewenst. Als door Rijksbeleid een mogelijke stijging van de afvalstoffenheffing dreigt, dan moet de gemeente proberen dit te voorkomen. Een lastenstijging voor de inwoners is niet gewenst!

De fractie heeft daarom een motie opgesteld om het college te verzoeken een dringend beroep te doen op het Kabinet en de fracties van de Tweede Kamer om al het mogelijke te doen om een uitbreiding van het statiegeldsysteem met kleine plastic flesjes en blikjes mogelijk te maken. Het voorstel en de motie zijn besproken in de vergadering van de gemeenteraad van 28 februari j.l. en konden op grote instemming reken van zowel de raad als het college.

U kunt de discussie in de raad over dit onderwerp volgen op:

http://player.companywebcast.com/gemeentestichtsevecht/20120228_1/nl/Player vanaf 1.19.30!

Reacties op 'De raad neemt motie ChristenUnie-SGP over uitbreiding statiegeldregeling aan'